Περιεχόμενα
|
Δεξιότητες και κατανόηση: Το παιδί…
|
Αναγνώριση των αριθμών γύρω μας
|
-
Αναγνωρίζει τα ονόματα των αριθμών στο περιβάλλον:
-
στο σπίτι: αριθμοί στο ρολόι, τα κανάλια της τηλεόρασης, στο τηλεχειριστήριο
-
στην τάξη: οι αριθμοί στο ημερολόγιο
-
στο σχολείο: οι αριθμοί των αιθουσών, στην ταμπέλα του νηπιαγωγείου
-
στη γειτονιά: οι αριθμοί στις πινακίδες, στα λεωφορεία, στις διευθύνσεις
-
Προσδιορίζει προσωπικά δεδομένα:
-
ηλικία
-
γενέθλια
-
διεύθυνση
-
αριθμός τηλεφώνου
|
Χωρικές σχέσεις
|
-
Διακρίνει το «πίσω από» και το «μπροστά από»
-
Διακρίνει το «πάνω» και το «κάτω»
-
Διακρίνει το «ψηλά» και το «χαμηλά»
-
Διακρίνει το «πάνω από» και «κάτω από»
|
Επίλυση προβλημάτων (γλώσσα)
|
-
Εντοπίζει και περιγράφει αντικείμενα μέσα στην τάξη
-
Εντοπίζει και περιγράφει αντικείμενα μέσα σε μια εικόνα
-
Πραγματοποιεί και επεξηγεί αναφορές, βασιζόμενο σε πληροφορίες που λαμβάνει από μια εικόνα
|
Επίλυση προβλημάτων (αντιστοίχιση ένα προς ένα)
|
-
Αντιστοιχίζει εικόνες και αντικείμενα
-
Επιλύει απλά προβλήματα, χρησιμοποιώντας την αντιστοίχιση ένα προς ένα («Πώς μπορούμε να αποφασίσουμε ποιο παιδί έχει περισσότερες μάρκες χωρίς να τις μετρήσουμε;»)
|
Ταξινόμηση σύμφωνα με τις ιδιότητες των αντικειμένων
|
-
Σειραθετεί σύνολα αντικειμένων από το μικρότερο στο μεγαλύτερο
-
Σειραθετεί σύνολα αντικειμένων από το μεγαλύτερο στο μικρότερο
-
Διακρίνει ομοιότητες και διαφορές
-
Διακρίνει τα όμοια και τα διαφορετικά
-
Επιλύει προφορικά προβλήματα, χρησιμοποιώντας τις δεξιότητες που έμαθε.
|
Μέγεθος συνόλων
|
|
Σύγκριση συνόλων
|
-
Διακρίνει ανάμεσα στο «όλα» και στο «κανένα»
-
Συγκρίνει δυο σύνολα αντικειμένων, ώστε να προσδιορίσει ποιο σύνολο έχει τα λιγότερα αντικείμενα
-
Συγκρίνει δυο σύνολα αντικειμένων, ώστε να προσδιορίσει ποιο σύνολο έχει λιγότερα ή περισσότερα αντικείμενα
-
Συγκρίνει δυο σύνολα αντικειμένων ώστε να προσδιορίσει αν ο αριθμός των αντικειμένων και στα δυο σύνολα είναι ο ίδιος
-
Διακρίνει ανάμεσα στο «λείπει» και «περισσεύει»
-
Αναγνωρίζει αρκετά ως προς το μοίρασμα («Δύο μπισκότα θα ήταν αρκετά για να δώσουμε από ένα σε δύο αγόρια;»)
-
Αναγνωρίζει ποσότητες που είναι ίδιες και ποσότητες που είναι διαφορετικές
-
>Διακρίνει το «περισσότερο από» και «το λιγότερο από»
-
Διακρίνει ανάμεσα στο «ο περισσότερος», «ο λιγότερος»
-
Διακρίνει τα: «πολλά», «τόσα… όσα», «πιο λίγα»
|
Αναγνώριση- μέρη των γεωμετρικών στερεών
|
-
Αναγνωρίζει τα τρισδιάστατα σχήματα
-
Αναγνωρίζει επίπεδα, ακμές, γωνίες
|
Τα αριθμητικά σύμβολα από το 1 έως το 4
|
-
Συσχετίζει τα αριθμητικά σύμβολα 1-4 με μια ομάδα (σύνολο, σωρός, μπουκέτο, αρμαθιά) ενός έως τεσσάρων αντικειμένων
-
Αναγνωρίζει και προσδιορίζει τα σύμβολα 1 έως 4 ως αριθμητικά σύμβολα για τους αριθμούς από το 1- 4.
-
Γράφει τα αριθμητικά σύμβολα από το 1-4
-
Αναγνωρίζει τον αριθμό των στοιχείων σε δεδομένα σύνολα (1-4) αριθμώντας.
|
Μη τυπική μέτρηση
|
-
Μετρά το μήκος και/ ή το ύψος των αντικειμένων χρησιμοποιώντας μη τυπικά εργαλεία μέτρησης («Πόσα τουβλάκια χρειάζεσαι για να μετρήσεις αυτό το τραπέζι;»)
-
Μετρά τη χωρητικότητα των αντικειμένων χρησιμοποιώντας μη τυπικά εργαλεία μέτρησης («Πόσες κουταλιές θα χρειαστούν για να γεμίσεις αυτό το φλιτζάνι;»)
-
Μετρά το βάρος αντικειμένων
|
Οι ώρες της ημέρας (πρωί, απόγευμα κ.ο.κ.)
|
-
Αναγνωρίζει τις ώρες της ημέρας (πρωί, μεσημέρι, απόγευμα και βράδυ)
-
Διακρίνει το πριν – μετά, μέρα – νύχτα, νωρίς – αργά
|
Ημερολόγιο
|
-
Αναγνωρίζει ότι ένα ημερολόγιο έχει το όνομα του μήνα, τις ημέρες της εβδομάδας, τη χρονιά και την ημερομηνία
-
Αναγνωρίζει τις χρονικές σχέσεις: χθες, σήμερα, αύριο
-
Ονομάζει τις γιορτές και τις επετείους, όταν προκύπτουν
|
Τα σχήματα γύρω μας |
-
Αναγνωρίζει και σχηματίζει έναν κύκλο
-
Αναγνωρίζει και σχηματίζει ένα τετράγωνο
-
Αναγνωρίζει και σχηματίζει ένα ορθογώνιο παραλληλόγραμμο
-
Αναγνωρίζει και σχηματίζει ένα τρίγωνο
-
Αναγνωρίζει και σχηματίζει μοτίβα
|
Χωρικές σχέσεις- επέκταση λεξιλογίου
|
-
Διακρίνει τα: «στη βάση» και «στην κορυφή»
-
Διακρίνει τα: «πριν από» και «μετά από»
-
Διακρίνει τα: «μέσα» και «έξω»
-
Διακρίνει τα: «μέσα» και «πάνω»
-
Αρχίζει να διακρίνει τα: «αριστερά» και «δεξιά»
-
Διακρίνει τα: «δίπλα» και «ανάμεσα»
-
Διακρίνει τα: «πρώτος», «μεσαίος» και «τελευταίος»
|
Γενική ορολογία μέτρησης της θερμοκρασίας
|
-
Διακρίνει τις έννοιες: «ζεστό» και «κρύο»
-
Διακρίνει τις έννοιες: «θερμότερος» και «ψυχρότερος»
-
Διακρίνει τις έννοιες: «τόσο ζεστό όσο» και «τόσο κρύο όσο»
|
Έννοιες μεγέθους
|
-
Διακρίνει τις διαβαθμίσεις του μεγέθους: «μεγάλος – μεγαλύτερος – ο πιο μεγάλος» και «μικρός – μικρότερος – ο πιο μικρός»
-
Διακρίνει τις έννοιες: «μακρύς – μακρύτερος – ο πιο μακρύς» και «κοντός – κοντύτερος – ο πιο κοντός»
|
Πρόσθεση
|
-
Αναγνωρίζει ότι η πρόσθεση περιλαμβάνει τη συνένωση συνόλων που δεν έχουν κοινά στοιχεία
-
Αναγνωρίζει ότι όταν δύο (όχι κενά) σύνολα αντικειμένων τοποθετηθούν μαζί, το σύνολο που προκύπτει έχει περισσότερα αντικείμενα από καθένα από τα δύο αρχικά σύνολα
|
Προσθέτω 1
|
-
Προσθέτει 1 αντικείμενο σε 1 αντικείμενο
-
Προσθέτει 1 αντικείμενο σε 2 αντικείμενα
-
Προσθέτει 1 αντικείμενο σε 3 αντικείμενα
-
Προσθέτει 1 αντικείμενο σε 0 αντικείμενα
|
Διατήρηση του αριθμού σε ένα σύνολο
|
-
Ονομάζει ένα κοινό χαρακτηριστικό των αντικειμένων σε ένα σύνολο, όταν τοποθετούνται κατακόρυφα, οριζόντια ή σε τυχαία θέση
-
Ονομάζει τον αριθμό σε ένα σύνολο αντικειμένων σε κατακόρυφη, οριζόντια ή σε τυχαία θέση
-
Κατανοεί ότι το μέτρημα των αντικειμένων σε διαφορετικές θέσεις δεν αλλάζει τον αριθμό
|
Σχέσεις αριθμών
|
-
Σχηματίζει ένα γράφημα με μπάρες, χρησιμοποιώντας τουβλάκια
-
Μεταφέρει ένα γράφημα σε εικονική αναπαράσταση
-
Ερμηνεύει τις εικονικές αναπαραστάσεις ως εκείνες που αντιπροσωπεύουν πραγματικά αντικείμενα ή ανθρώπους
-
Αναγνωρίζει αριθμητικές σχέσεις, χρησιμοποιώντας σύμβολα και εικόνες
-
Μετρά μεγαλόφωνα τον αριθμό των χρωματιστών τετραγώνων σε ένα γράφημα με μπάρες
-
Χρωματίζει τον αντίστοιχο αριθμό τετραγώνων σε ένα γράφημα με κατακόρυφες μπάρες, όταν του δίνονται πραγματικά αντικείμενα ή η εικονική αναπαράσταση
-
Γράφει το αριθμητικό σύμβολο που αναπαριστά των αριθμό των χρωματιστών τετραγώνων, σε ένα γράφημα με κατακόρυφες ή οριζόντιες μπάρες.
|
Τα αριθμητικά σύμβολα από το 5 έως το 9
|
-
Συσχετίζει τα αριθμητικά σύμβολα 5-9 με μια ομάδα (σύνολο, σωρός, μπουκέτο, αρμαθιά) πέντε έως εννιά αντικειμένων
-
Αναγνωρίζει και προσδιορίζει τα σύμβολα 5-9 ως αριθμητικά σύμβολα για τους αριθμούς από το 5 έως το 9
-
Γράφει τα αριθμητικά σύμβολα από το 5-9
-
Αναγνωρίζει τον αριθμό των στοιχείων σε δεδομένα σύνολα (5-9) αριθμώντας
|
Το αριθμητικό σύμβολο μηδέν
|
-
Συσχετίζει το αριθμητικό σύμβολο 0 με μια ομάδα (σύνολο, σωρός, μπουκέτο, αρμαθιά) που δεν έχει αντικείμενα
-
Αναγνωρίζει και προσδιορίζει το σύμβολο 0 ως το αριθμητικό σύμβολο για τον αριθμό 0
-
Γράφει το αριθμητικό σύμβολο 0
-
Αναγνωρίζει τον αριθμό των στοιχείων σε ένα σύνολο μηδέν αντικειμένων
|
Εργαλεία μέτρησης
|
-
Αναγνωρίζει ότι ένας χάρακας είναι ένα όργανο για τη μέτρηση του μήκους
-
Αναγνωρίζει ότι η ζυγαριά είναι ένα όργανο για τη μέτρηση του βάρους (βαρύ/ελαφρύ)
-
Αναγνωρίζει ότι το θερμόμετρο είναι ένα όργανο για τη μέτρηση της θερμοκρασίας (ζεστό/κρύο)
|
Το αριθμητικό σύμβολο 10
|
-
Συσχετίζει το αριθμητικό σύμβολο 10 με μια ομάδα (σύνολο, σωρός, μπουκέτο, αρμαθιά) που έχει δέκα αντικείμενα
-
Αναγνωρίζει και προσδιορίζει το σύμβολο 10 ως το αριθμητικό σύμβολο για τον αριθμό 10
-
Γράφει το αριθμητικό σύμβολο 10
-
Απαγγέλλει τους αριθμούς από το 1-10 με τη σωστή σειρά
-
Αναγνωρίζει τον αριθμό των στοιχείων σε ένα σύνολο δέκα αντικειμένων
|
Τα σύμβολα (+) και (=)
|
-
Αναγνωρίζει το σύμβολο συν +
-
Αναγνωρίζει το σύμβολο ίσον =
-
Αναγνωρίζει τα σύμβολα συν + και ίσον = σε εικονικές αναπαραστάσεις
|
Προσθέτω δυο
|
|
Προσθέτω τρία
|
|
Χρονικές σχέσεις
|
-
Διακρίνει ανάμεσα στα «περισσότερη ώρα από» και «λιγότερη ώρα από»
-
Αναγνωρίζει το «τόσο χρόνο όσο»
-
Διακρίνει τα: «γηραιότερος» και «νεότερος»
-
Επιλύει, προφορικά, προβλήματα με ιστορίες που σχετίζονται με τις δεξιότητες αυτού του περιεχομένου
|
Αφαίρεση
|
-
Αναγνωρίζει ότι όταν απομακρύνουμε ένα ή περισσότερα αντικείμενα από ένα σύνολο, το τελικό σύνολο θα είναι μικρότερο από το αρχικό
-
Επιλύει, προφορικά, προβλήματα με ιστορίες που σχετίζονται με τις δεξιότητες αφαίρεσης, με τη χρήση πραγματικών αντικειμένων
|
Ορολογία σύγκρισης μεγεθών
|
-
Διακρίνει μεταξύ των: «κοντύτερο από» και «τόσο κοντό όσο»
-
Διακρίνει μεταξύ των: «μακρύτερο από» και «τόσο μακρύ όσο»
-
Εκτιμά ποιο αντικείμενο είναι «περίπου τόσο μακρύ όσο» ή «τόσο φαρδύ όσο»
-
Αναγνωρίζει τους όρους «μακρύτερα» και «κοντύτερα», όταν αναφέρεται σε απόσταση
|
Χρήματα
|
|
Αλληλουχία ανάγνωσης γραφικών παραστάσεων
|
-
Σχεδιάζει και ερμηνεύει απλά γραφήματα εικόνας
-
Επιλέγει το αντικείμενο ή τον αριθμό που προηγείται ενός επιλεγμένου αριθμού
- Επιλέγει το αντικείμενο ή τον αριθμό που έπεται ενός επιλεγμένου αριθμού
-
Επιλέγει τον αριθμό που βρίσκεται μεταξύ δυο αντικειμένων ή αριθμών
|
Τακτική αρίθμηση (πρώτος έως τέταρτος)
|
-
Αναγνωρίζει την τακτική θέση του κάθε αντικειμένου σε μια σειρά τεσσάρων αντικειμένων
-
Αντιστοιχίζει τους τακτικούς αριθμούς από το «πρώτος» έως το «τέταρτος» με τους απόλυτους αριθμούς (αριθμοί από το 1 έως το 4)
-
Αναγνωρίζει το αριθμητικό σύμβολο που σχετίζεται με ένα συγκεκριμένο τακτικό αριθμό (π.χ. 3 για το 3ος)
-
Απαγγέλλει τα ονόματα των τακτικών αριθμών από το «πρώτος» έως το «τέταρτος»
|
Επέκταση της πρόσθεσης
|
-
Προσθέτει 1 αντικείμενο σε 4 έως 9 αντικείμενα
-
Προσθέτει 2 αντικείμενα σε 4 έως 8 αντικείμενα
-
Προσθέτει 3 αντικείμενα σε 5 έως 7 αντικείμενα
|
Ολόκληρη μονάδα
|
-
Αναγνωρίζει ένα αντικείμενο ως μονάδα, όταν θεωρείται μονάδα
-
Αναγνωρίζει το μέρος ενός όλου
-
Διακρίνει το μέρος μια μονάδας από ολόκληρη τη μονάδα
|
Μοιράζομαι αντικείμενα
|
-
Αναγνωρίζει ότι όταν μια ομάδα χωρίζεται σε δυο μέρη του ίδιου μεγέθους, το κάθε μέρος είναι το ½ της συνολικής ομάδας
-
Επιλύει, προφορικά, προβλήματα με ιστορίες τα οποία συνδέονται με αυτό το περιεχόμενο:
|
Συγκρίνω μισή μονάδα με ολόκληρη
|
|
Οικοδομώ και μετρώ με τη χρήση της γραμμής αρίθμησης
|
-
Κατασκευάζει μια γραμμή αρίθμησης
-
Μετρά προς τα μπρος και προς τα πίσω σε μια γραμμή αρίθμησης
-
Συγκρίνει τους απόλυτους αριθμούς ενός συνόλου πραγματικών αντικειμένων, αντιστοιχίζοντάς τους στους αριθμούς της γραμμής αρίθμησης (Ο τελευταίος αριθμός στην ένα προς ένα αντιστοίχιση είναι ο αριθμός των αντικειμένων του συνόλου)
|
Τακτικοί αριθμοί (πρώτος έως δέκατος)
|
-
Αντιστοιχίζει τους τακτικούς αριθμούς από το «πρώτος» έως το «δέκατος» με τους απόλυτους αριθμούς (αριθμοί από το 1 έως το 10)
-
Απαγγέλλει τα ονόματα των τακτικών αριθμών από το «πρώτος» έως το «δέκατος»
|