Δραστηριότητες γνωριμίας (Μέρος 1ο)

Οι δραστηριότητες που ακολουθούν δεν είναι ανταγωνιστικές, είναι ευχάριστες και δημιουργούν προϋποθέσεις για ένα κλίμα φιλίας ανάμεσα στα παιδιά. Όταν τα παιδιά αισθάνονται αποδοχή και ότι ανήκουν σε μία ομάδα, μαθαίνουν καλύτερα. Οι δραστηριότητες αυτές, μπορούν να προσαρμοστούν σε διαφορετικές ομάδες, τόσο ως προς την ηλικία, όσο και ως προς το μέγεθος.

1. Στην αρχή της σχολικής χρονιάς, στολίστε ένα άσπρο φάκελο Α4 με ζωγραφική ή κολάζ και γράψτε επάνω το όνομά σας (π.χ. Μαρία). Βάλτε μέσα στη σακούλα 5 αντικείμενα, που να αντιπροσωπεύουν κάποια σημαντικά κομμάτια της ζωής σας ή τα ενδιαφέροντά σας. Για παράδειγμα, μία φωτογραφία της οικογένειάς σας, μία φωτογραφία του κατοικίδιού σας, ένα ταξιδιωτικό φυλλάδιο με τον αγαπημένο σας καλοκαιρινό προορισμό, μια φωτογραφία (κομμένη από περιοδικό) με το αγαπημένο σας φαγητό, μία συσκευασία από το αγαπημένο σας σνακ (π.χ. μια μπάρα δημητριακών). Αφήστε το μυαλό σας να επιλέξει ό, τι θεωρεί ότι θα προκαλέσει το ενδιαφέρον των παιδιών. Καθίστε στην παρεούλα και εξηγείστε τους τι περιέχει αυτός ο φάκελος. Καθώς θα βγάζετε τα αντικείμενα ένα ένα, έξω από το φάκελο, ζητήστε από τα παιδιά να μαντέψουν γιατί διαλέξατε το κάθε πράγμα. Όταν ολοκληρώσετε τη συζήτηση με τα παιδιά, μοιράστε στα παιδιά ένα φάκελο για να τον ζωγραφίσουν/στολίσουν με όποιο τρόπο θέλουν και μετά πείτε τους πως θα τον πάρουν μαζί τους στο σπίτι για να τον γεμίσουν με τα δικά τους 5 αντικείμενα που θα περιγράφουν τον εαυτό τους.

2. Μιλήστε με τα παιδιά για το πόσο σας ενδιαφέρουν οι ιδέες, οι σκέψεις και τα ενδιαφέροντά τους. Μετά συζητήστε μαζί τους τα παρακάτω θέματα(προσπαθήστε να καταγράψετε σε πίνακα αναφοράς ανά όνομα):

  • Τα ενδιαφέροντα, τα χόμπι (αγαπημένη δραστηριότητα) και τις εξωσχολικές δραστηριότητες του καθενός
  • Τι τους αρέσει πιο πολύ στο σχολείο
  • Ποιο είναι το αγαπημένο τους παραμύθι και γιατί
  • Ποιο παιχνίδι τους αρέσει να παίζουν με τον μπαμπά, τη μαμά, τους φίλους στη γειτονιά κ.τ.λ.
  • «Για πιο πράγμα στη ζωή μου είμαι περήφανος/η»
  • «Το πιο σημαντικό πράγμα που θα πρέπει να μάθετε για μένα είναι…»

3. Φτιάξτε ένα πίνακα αναφοράς με τόσες γραμμές, όσοι οι μαθητές της τάξης σας και δύο στήλες. Ο πίνακας μπορεί να έχει τίτλο «Όλοι εμείς, είμαστε πολύ ενδιαφέροντες τύποι». Στην πρώτη στήλη γράψτε φράσεις που θα έχετε αντλήσει από τα «βιογραφικά» των παιδιών σας ή τις προσωπικές τους αφηγήσεις, όπως: έχει μια μικρότερη αδελφή, έχει ένα θείο που τον λένε Γιάννη, έχει γεννηθεί σε άλλο κράτος, έχει για κατοικίδιο έναν παπαγάλο, το καλοκαίρι έσπασε το χέρι, όταν βρίσκεται στο νησί ψαρεύει με τον παππού, παρακολουθεί τη Ντόρα τη μικρή εξερευνήτρια στην τηλεόραση, δεν έχει τηλεόραση στο σπίτι, παίζει μπάσκετ, μαθαίνει μπαλέτο, φοράει γυαλιά, έχει γενέθλια το καλοκαίρι, έχει όνομα που αρχίζει από «Ζ», αγαπάει τα άλογα, τρώει την πίτσα με πολύ τυρί κ.τ.λ. Προσέξτε τη διατύπωση των φράσεων, ώστε να μην είναι ανιχνεύσιμο αν πρόκειται για αγόρι ή κορίτσι. Μόλις ολοκληρώσετε την πρώτη στήλη, μαζέψτε τα παιδιά στην παρεούλα και αρχίστε να διαβάζετε μία μία τις φράσεις. Όταν τα παιδιά μαντέψουν σε ποιον αναφέρεται η φράση, τού ζητάμε να έρθει και να γράψει δίπλα (στη δεύτερη στήλη) το όνομά του. Αν δεν γνωρίζει να γράφει το όνομά του, του ζητάμε να βάλει την «υπογραφή» του.

4. Στον Πίνακα Ανακοινώσεων, καρφιτσώνουμε τον τίτλο «Είμαστε όλοι διαφορετικοί αλλά είμαστε μια ομάδα». Μετά, μοιράζουμε στα παιδιά λευκά χάρτινα πιάτα (ή απλό χαρτί Α4) και ποικίλα υλικά και ζητάμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν το πορτραίτο τους. Κρεμάμε τα πορτραίτα κάτω από τον τίτλο, στον Πίνακα Ανακοινώσεων.

5. Σταθείτε όλοι στον κύκλο. Πάρτε ένα κουβάρι σπάγκο και δέστε τον πρώτα εσείς στη μέση σας. Πείτε το όνομά σας (π.χ. με λένε Τότα και θα δώσω το κουβάρι στον Πέτρο που μοιράζεται τα παιχνίδια με τα άλλα παιδιά) και δώστε το κουβάρι στον Πέτρο. Τώρα ο Πέτρος τυλίγει το κουβάρι γύρω από τη μέση του και το δίνει σε άλλο παιδί, λέγοντας κάτι καλό (π.χ. με λένε Πέτρο και θα δώσω το κουβάρι στη Μαρία που μου έδωσε τη σειρά της στην τσουλήθρα). Η Μαρία τυλίγει το κουβάρι γύρω από τη μέση της και συνεχίζει με τον ίδιο τρόπο. Το παιχνίδι συνεχίζεται, μέχρι να μιλήσουν όλοι και να τελειώσει το κουβάρι με το σπάγκο. Στο τέλος, θα έχετε φτιάξει έναν ιστό φιλίας, αποδοχής και αγάπης μεταξύ σας.

6. Σταθείτε όλοι στον κύκλο. Ζητείστε από κάθε παιδί να πει το όνομά του και αμέσως μετά μια όμορφη λέξη που να αρχίζει με το πρώτο γράμμα του ονόματός του. Για παράδειγμα, «Με λένε Τότα και διάλεξα τη λέξη Τριαντάφυλλο» ή «Με λένε Γιώργο και διάλεξα τη λέξη Γενναίος» κ.τ.λ. τα μικρά παιδιά, μπορούν να λένε μόνο το όνομά τους και τα μεγαλύτερα να προσπαθήσουν να βρουν μια λέξη που να αρχίζει με το πρώτο γράμμα του ονόματος. Εναλλακτικά, μπορείτε να το παίξετε ζητώντας να σας πουν, μετά το όνομά τους, το όνομα του καλύτερού τους φίλου.

 

Τότα Αρβανίτη-Παπαδοπούλου

Σχολική Σύμβουλος 23ης Περιφέρειας Π.Α.

Διδάκτωρ Παιδαγωγικής Πανεπιστημίου Αθηνών

M.A. in Education Πανεπιστημίου Lancaster

 

Scroll to Top