Mindblown: a blog about philosophy.
-
Η επιλεκτική αλαλία στα νήπια και οι μύθοι που την περιβάλλουν
Η επιλεκτική αλαλία αποτελεί μια σύνθετη δυσλειτουργία του άγχους στην παιδική ηλικία που εκδηλώνεται ως αδυναμία του παιδιού να μιλήσει και να επικοινωνήσει αποτελεσματικά σε συγκεκριμένα κοινωνικά περιβάλλοντα όπως, για παράδειγμα το σχολείο. Η συχνότητα με την οποία εμφανίζεται είναι σχετικά μικρή [0,1-0,7/%]. Ένα σημαντικό ποσοστό των παιδιών με επιλεκτική αλαλία είναι παιδιά δίγλωσσα. …
-
Η Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο – Σημεία ενδιαφέροντος
Η Μετάβαση – εννοιολογικός προσδιορισμός Με τον όρο μετάβαση αναφερόμαστε στην πολύπλοκη διαδικασία κατά την οποία το άτομο μετακινείται από ένα οικείο σε ένα άλλο νέο περιβάλλον, το οποίο έχει δικούς του κανόνες λειτουργίας, στους οποίους το άτομο οφείλει να προσαρμοστεί. Ο άνθρωπος, κατά τη διάρκεια της ζωής του, καλείται συχνά να προσαρμοστεί σε καινούργια…
-
Διαζύγιο και παιδιά προσχολικής ηλικίας
Χιλιάδες παιδιών βιώνουν την εμπειρία ενός διαζυγίου κάθε χρόνο. Το πώς αντιδρούν εξαρτάται από την ηλικία, την προσωπικότητα και τις συνθήκες που επικρατούν, κατά τη διάρκεια της διαδικασίας του χωρισμού των γονέων τους. Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας δεν κατανοούν σε βάθος την έννοια «διαζύγιο» -γιατί αισθάνονται αδύναμα να ελέγξουν τις συνέπειές του- και δεν επιθυμούν…
-
Η δημιουργικότητα των παιδιών
Τα παιδιά γεννιούνται διαθέτοντας δημιουργικότητα. Ατυχώς, στην πορεία, αυτή η δημιουργικότητα συρρικνώνεται. Σε σχέση με την ευφυΐα, υπάρχει το λεγόμενο «Φαινόμενο Flynn», που περιγράφει την αύξηση κατά μέσο όρο του Δείκτη Ευφυΐας, παγκοσμίως, από γενεά σε γενεά. Το Φαινόμενο Flynn πήρε το όνομά του από τον James R. Flynn, διακεκριμένο καθηγητή της Ψυχολογίας-Ψυχομετρίας από τη…
-
«Πως μαθαίνουμε από τα παιδιά μας να είμαστε καλύτεροι παιδαγωγοί…» Μια διδακτική ιστορία
Καθώς στεκόταν μπρος στην τάξη της την Ε’ δημοτικού, την πρώτη ημέρα του σχολείου, η κυρία Τζοβάννα είπε στα παιδιά ένα ψέμα. Όπως οι περισσότερες δασκάλες, κοίταξε τους μαθητές της και είπε ότι τους αγαπούσε όλους το ίδιο. Αλλά αυτό ήταν αδύνατον, διότι εκεί στην μπροστινή σειρά, βυθισμένο στο κάθισμά του ήταν ένα μικρό αγόρι,…
-
Διαγράψτε τα «Όχι» και τα «Μη» όταν απευθύνεστε στα παιδιά
Σας έχω ακούσει πάρα πολλές φορές να παραπονιέστε γιατί είσαστε αναγκασμένοι/ες να λέτε, πολύ συχνά μέσα στη μέρα: «Όχι, μην το κάνεις αυτό!». Γνωρίζω την ευθύνη σας να διδάξετε σωστά τα παιδιά σας και να τα κρατήσετε ασφαλή αλλά, πάλι, δεν είναι ευχάριστο να περνάτε τη μέρα νιώθοντας τόσο… αρνητικοί/ες. Και, φυσικά, δεν θέλετε να…
-
Πώς να εμπλέξουμε τους μπαμπάδες πιο ενεργά στην εκπαίδευση των παιδιών τους
Η συνεργασία με τους γονείς των μαθητών μας, τις περισσότερες φορές, καταλήγει να αποτελεί αποκλειστική υποχρέωση της «μαμάς». Εμείς, όμως, γνωρίζουμε καλά πόσο ανάγκη έχουν τα παιδιά μας (ανεξάρτητα από το αν είναι αγόρια ή κορίτσια) από ένα θετικό, αρσενικό πρότυπο. Στην πραγματικότητα, έχει αναφερθεί σε έρευνες, πως όταν οι μπαμπάδες συμμετέχουν ενεργά στη ζωή…
-
Αυθόρμητη μάθηση βασισμένη στο παιχνίδι ή ακαδημαϊκό πρόγραμμα στο νηπιαγωγείο;
Πολλές συναδέλφισσες -και ορισμένοι συνάδελφοι- αισθάνονται πίεση, ειδικά προς το τέλος της σχολικής χρονιάς, εξ αιτίας των αντιλήψεων κάποιων συναδέλφων εκπαιδευτικών των Δημοτικών σχολείων, σχετικά με την προετοιμασία των νηπίων ως προς την ανάγνωση και τη γραφή αλλά και ως προς την κατανόηση των αριθμών. Έχουμε συζητήσει αυτό το θέμα πολλές φορές μέχρι τώρα. Ας…
-
Η συναισθηματική και ηθική ανάπτυξη των παιδιών
Ένας από τους σημαντικούς στόχους της προσχολικής αγωγής είναι η οικοδόμηση της συναισθηματικής και της ηθικής τους ανάπτυξης. Ορισμένες από τις έννοιες/αξίες που καλλιεργούμε στο νηπιαγωγείο και συνδέονται με αυτόν τον στόχο είναι: η συνεργασία, η συμπόνια, η ευγένεια, η υπευθυνότητα, η δικαιοσύνη, η αλληλεγγύη, η υπομονή, η ειλικρίνεια, ο αυτοέλεγχος, το θάρρος, η επιμονή,…
-
Τα χαρακτηριστικά μιας/ενός καλής/ού εκπαιδευτικού
Πρέπει να ομολογήσω ότι, πουθενά στον κόσμο, δεν θα βρείτε έναν κατάλογο που να περιλαμβάνει μια αυστηρή λίστα με τα «χαρακτηριστικά ενός καλού εκπαιδευτικού». Ωστόσο, όλοι γνωρίζουμε πως η εκπαίδευση αποτελεί το σημαντικότερο κομμάτι της ζωής κάθε ανθρώπου. Το είδος της εκπαίδευσης που λαμβάνει κάποιος εξαρτάται κυρίως από την προσωπικότητα του εκπαιδευτικού που έχει και,…
-
Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για την ανάπτυξη του εγκεφάλου των παιδιών προσχολικής ηλικίας
Στη Μαρία, που «παλεύει» για τη μάθηση όλων των παιδιών στην τάξη της Όλοι οι ενήλικες που αλληλεπιδρούν με παιδιά προσχολικής ηλικίας, είτε είναι οι γονείς τους, είτε είναι οι νηπιαγωγοί τους, είναι σημαντικό να γνωρίζουν ότι ο εγκέφαλος δεν ολοκληρώνει την ανάπτυξή του, μέχρι ο άνθρωπος να φτάσει την ηλικία των 25 περίπου ετών.…
-
Εισήγηση κας Ειρήνης Νίτη: Αναγνωρίζω… Εκφράζω… Διαχειρίζομαι… τα Συναισθήματά μου!
Ειρήνη Κ. Νίτη Ειδική Παιδαγωγός – BTEC Professional Diploma in Speech Therapy – Ψυχοθεραπεύτρια Α. Ορισμός συναισθήματος ⦁ Ως «συναίσθημα», σύμφωνα με τον Goleman (2001), ορίζεται ο,τιδήποτε νιώθει το άτομο, όταν αξιολογεί ένα γεγονός με συγκεκριμένο τρόπο και, συνήθως, συνοδεύεται από χαρακτηριστικές αλλαγές στον οργανισμό και τη συμπεριφορά. Άρα, τα συναισθήματα οδηγούν σε πράξεις,…
Έχετε κάποιες προτάσεις βιβλίων;