Mindblown: a blog about philosophy.

  • Η ετοιμότητα των παιδιών για το σχολείο αφορά σε μεγάλο βαθμό και την οικογένεια

    Αγαπητοί γονείς, Φαντάζομαι πως οι περισσότεροι, αν όχι όλοι από εσάς, έχετε ήδη ενημερωθεί για το γνωστικό και κοινωνικοσυναισθηματικό προφίλ του παιδιού σας από την νηπιαγωγό ή τις νηπιαγωγούς του, για το χρονικό διάστημα που φοιτά στο Νηπιαγωγείο. Έχω την αίσθηση ότι ίσως να περιμένατε άλλου είδους ενημέρωση και ενδεχομένως να σας εξέπληξε η αρκετά…

  • Η λεπτή κινητικότητα των παιδιών

    Ένα νέο ανησυχητικό φαινόμενο κάνει την εμφάνισή του στον εκπαιδευτικό ορίζοντα, το οποίο συνδέεται με το έλλειμμα των απαραίτητων δεξιοτήτων λεπτής κινητικότητας, που θα πρέπει να κατέχουν τα παιδιά, όταν φθάνουν για πρώτη φορά στο Νηπιαγωγείο. Οι παρατηρήσεις μου από τις επισκέψεις μου στα Νηπιαγωγεία –κατά το πρώτο τρίμηνο- επιβεβαιώνουν δυστυχώς το γεγονός ότι τα…

  • Διαζύγιο και μικρά παιδιά

      Αγαπητοί γονείς, Ειδικά, σε περιόδους οικονομικής κρίσης, δυστυχώς, τα διαζύγια αυξάνονται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Ο καθένας μπορεί να καταλάβει πως το διαζύγιο αποτελεί για το παιδί μια τραυματική εμπειρία με ενδεχόμενες μελλοντικές επιπτώσεις στην ψυχική του υγεία. Η ηλικία που θα έχει το παιδί, όταν του κοινοποιηθεί το διαζύγιο των γονιών του, είναι εκείνη…

  • Είναι τελικά λάθος να αγαπάς τα παιδιά που διδάσκεις;

    «Εις μνήμην της Αννούλας» [Απόσπασμα από τις προσωπικές μου καταγραφές]   Κάθε φορά που θυμάμαι την Αννούλα, μου έρχονται στο νου τα λόγια μιας καθηγήτριας στο Πανεπιστήμιο του Lancaster, την περίοδο που φοιτούσα εκεί για το Μεταπτυχιακό μου: «Είναι σημαντικό να διατηρείτε μια επαγγελματική απόσταση από τα παιδιά που διδάσκετε και να μην συνδέεστε πολύ…

  • Νέο Ψηφιακό Πλανητάριο του Ιδρύματος Ευγενίδου

    Ένα «ταξίδι» στο Σύμπαν, για μικρούς και μεγάλους μέσα από εννέα εντυπωσιακές πλανηταριακές παραστάσεις και ταινίες θόλου μπορείτε να απολαύσετε και αυτό το φθινόπωρο στο Νέο Ψηφιακό Πλανητάριο του Ιδρύματος Ευγενίδου. Οι επιμορφωτικές όσο και επίκαιρες παραστάσεις του Νέου Ψηφιακού Πλανηταρίου απευθύνονται, ανάλογα με την θεματολογία τους, σε όλες τις ηλικίες (από 5 ετών δηλαδή…

  • Ο συνθετικός ρόλος του εκπαιδευτικού σήμερα

    Αν διδάξουμε σήμερα, με τον ίδιο τρόπο που διδάξαμε χθες, κλέβουμε από τα παιδιά μας το αύριο. John Dewey Τα τελευταία χρόνια, έχουν υπάρξει πολλές αλλαγές στα εκπαιδευτικά συστήματα όλου του κόσμου. Το ίδιο έχει συμβεί και στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Μέσα στις αλλαγές που υπήρξαν, υπήρξαν και αλλαγές στο ρόλο του εκπαιδευτικού. Πιο συγκεκριμένα, προστέθηκαν…

  • Παιδιά των οποίων οι γονείς έχουν εξάρτηση από το αλκοόλ ή άλλες ουσίες

    Λόγω της συγκεκριμένης χρονικής συγκυρίας, με τα τόσο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά (ανεργία, άγχος, ψυχολογική πίεση, ανασφάλεια κλπ.) υπάρχει μια έξαρση σε φαινόμενα κατάχρησης αλκοόλ ή άλλων ουσιών. Με μια συντηρητική εκτίμηση, θα λέγαμε πως, ένα στα δέκα παιδιά περίπου, που έχουμε μέσα στις τάξεις μας, έχει έναν γονέα εξαρτημένο από το αλκοόλ ή από άλλες ουσίες.…

  • Κάποια φυσικά χαρακτηριστικά των παιδιών που αξίζει να ενθαρρύνουμε

    Δεν υπάρχει τάξη Νηπιαγωγείου που δεν έχει ανάμεσα στα παιδιά της τον Αρχηγό, τον Πολυλογά, τον Ακροβάτη ή τον Υπερευαίσθητο. Καθένα από αυτά τα παιδιά, έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, που θα μπορούσαν να του είναι πολύ χρήσιμα στη ζωή του και είναι στη διακριτική ευχέρεια των εκπαιδευτικών -ή των γονέων τους- να ενθαρρύνουν αυτά τα χαρίσματα…

  • Κριτήρια επιλογής γραμμικών πολυμέσων (linear multimedia)

    Τι είναι τα πολυμέσα (multimedia); Τα πολυμέσα είναι μία από τις τεχνολογίες των αρχών της δεκαετίας του 90 και αποτελούν το σημείο συνάντησης πέντε μεγάλων βιομηχανιών: της πληροφορικής, των τηλεπικοινωνιών, των ηλεκτρονικών εκδόσεων, της βιομηχανίας audio και video καθώς και της βιομηχανίας της τηλεόρασης και του κινηματογράφου.   Με τον όρο «πολυμέσα» έχει αποδοθεί στα…

  • Εσείς τι εννοείτε λέγοντας «αναστοχασμός»;

    Πολύ συχνά διαβάζουμε ή ακούμε για τη διαδικασία του αναστοχασμού. Ο αναστοχασμός, αποτελεί ένα εξαιρετικά κρίσιμο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας και συνδέεται με τη μεταγνώση. Κατά την άποψή μου, ο αναστοχασμός βοηθά στην αυτογνωσία μας και λειτουργεί ως ένα είδος διαμορφωτικής αξιολόγησης των δεξιοτήτων μας ως εκπαιδευτικών.   Έχω καταλήξει σε δέκα ερωτήσεις που θεωρώ…

  • Κι όμως, τα παιδιά δεν σχεδιάζουν την εξόντωσή μας (Αφιερωμένο)

    Το να είσαι νηπιαγωγός, απαιτεί ατελείωτη υπομονή. Κάποιες ημέρες είναι γεμάτες με γέλιο και χαρά και κάποιες άλλες κρύβουν, μεταξύ άλλων, επίπονες προκλήσεις που μοιάζουν να μην τελειώνουν ποτέ. Υπάρχουν παιδιά που τσεκάρουν τα όριά μας με ήπιο τρόπο, την ίδια στιγμή που άλλα παιδιά το επιχειρούν με έντονο, προκλητικό και επίμονο τρόπο. Πολλές φορές,…

  • Η συνεργασία με τους «δύσκολους» γονείς των «δύσκολων» μαθητών μας

    Ατυχώς, σχεδόν κάθε εκπαιδευτικός έχει έρθει -ή πρόκειται να έρθει- αντιμέτωπος με κάποιον οργισμένο γονέα κάποια στιγμή του εργασιακού του βίου. Το να αντιμετωπίζεις έναν θυμωμένο ή οργισμένο γονέα δεν αποτελεί μόνο μια τραυματική εμπειρία αλλά είναι και μια διαδικασία που ενδέχεται να βλάψει με πολλούς διαφορετικούς τρόπους τον εκπαιδευτικό, κυρίως, ως προς την αυτοεικόνα…

Έχετε κάποιες προτάσεις βιβλίων;